السمك ج الأخير حكايات زهرة الربيع

لكن الحكاية مخلصتش مع خروجي من السجن.. لما رجعت البلد في نفس الليلة، لقيت عمي عبد الحميد مستنيني على الباب ومعاه مفاجأة تانية خالص، مفاجأة هتبدأ بيها صفحة جديدة تماماً في حياتي.. صفحة “الجزء التاسع والأخير”!

 

## الجزء التاسع والأخير: ثمرة الصبر والحكمة

لما رجعت البلد في نفس الليلة، ودخلت من بوابة بيت أبويا الكبيير، لقيت الحوش منور والضحكة مالية المكان. عمي عبد الحميد كان قاعد وفي إيده دفتر حسابات المشغل، وجنب منه مهندس شاب من أصل طيب ومن عيلة معروفة بالجدعنة والأصول في البلد، اسمه “كريم”. كريم كان شغال في مشروع تطوير كبير في المركز، وطالب يد المحامي بتاعي عشان يوصل لعمي ويطلب إيدي.

عمي عبد الحميد بص لي وعينه مليانة فخر وقال بصوت جهوري مريح:

– “تعالي يا بنت أخويا.. تعالي يا ست البنات. الباشمهندس كريم جاي بيوت الأصول من بابها، مش طمعان في ورث ولا شقة، طمعان في الست المأصلة اللي بمليون راجل، الست اللي صانت نفسها وأخدت حقها بدماغها وعقلها.”

كريم وقف وبص لي بكل احترام وتقدير وقال:

– “الست ندى.. أنا بقالي شهرين بتابع نجاحك وكفاحك مع بنات البلد، وبسمع عن أصلك وطيبتك في كل مكان. أنا يشرفني ويسعدني إني أشاركك حياتك الجاية، وتكوني ملكة في بيتي، وليكي مطلق الحرية في شغلك وكيانك.”

في اللحظة دي، حسيت إن ربنا بيعوضني عن كل ثانية قهر عشتها. وافقت وأنا مطمنة، وبدأت أجهز لحياتي الجديدة، حياة مبنية على الاحترام المتبادل والتقدير اللي بيستحقه كل إنسان أصيل.

### نهاية القصة والعدالة الإلهية

تمت خطوبتي وجوازي من كريم في حفل بهيج حضره كل أهل البلد، وعشت معاه في هدوء واستقرار وعوض ملوش مثيل. أما عيلة عمران، فبقت سيرة من الماضي، عبرة لكل من يعتبر في البندر والبلد.

أحمد بقا يقضي أيامه ورا القضبان يندب حظه وغباءه، ومنة بقت تلف على البيوت عشان تخدم وتوفر تمن دواء أمها المشلولة صفية، اللي بقت عايشة بجسد بلا روح، تفتكر ماضيها اللي استعرت منه وحاضرها اللي اتهد بسبب طمعها وظلمها.

### الحكمة من الحكاية

خرجت من الخمس سنين دول، ومن الحكاية دي كلها، بحكم غالية سطرها الزمان بدموعي وصبري، وأحب أقولها لكل واحدة بتمر بنفس ظروفي:

* **الأصل والكرامة خط أحمر:** البيوت لا تُبنى على حساب كرامة المرأة وإهانتها. الصبر على الشريك واجب، لكن الصبر على الإهانة والذل والنكران هوان لا يرتضيه الله.

* **عقد النقص تُدمر أصحابها:** الشخص اللي بيعايرك بأصلك أو بظروفك، غالباً بيكون جواه نقص وخوف دافنه وبيتدارى وراه بالمظاهر الفشنك، والزمن كفيل يشيل القناع.

* **الحق لا يضيع ومعه مُطالب:** القوة مش بالصوت العالي ولا بقلة الأدب. أنا أخدت حقي بالقانون، وبالعقل، وبأهلي (السند الحقيقي)، ومن غير ما أغلط أو أخرج عن حدود الأصول.

* **الدنيا دوارة والظلم ظلمات:** اللي يرمي أكل عيش غيره في الزبالة ويستقوي بفلوسه ومنظره، هييجي عليه يوم يتمنى اللقمة وميلاقيهاش. عدالة السماء بطيئة لكنها حتمية ومبترحم الظالمين.

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5الصفحة التالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *